Słownik współczesnych gier planszowych – A

litera A

ameritrash – (od ang. amerykański śmieć) początkowo pejoratywne określenie gatunku gier wywodzących się z USA. Ameritrashe zwane w skrócie także ameri to gry w których dużą wagę przywiązuje się do wykonania graficznego, klimatu i tematu gry. Mniej istotnym elementem jest mechanika, w której często znaczne są elementy losowe i negatywna interakcja pomiędzy graczami.  Przykładowe gry: Talizman: Magia i Miecz, Descent, Star Wars: Rebelia.

area control –  (ang. kontrola obszaru) mechanika gry w której zadaniem graczy jest kontrolowanie jakiegoś obszaru w grze, poprzez wyłączne okupowanie go. Gra wymaga od graczy dominowania danych obszarów w celu uzyskania dodatkowych bonusów, punktów zwycięstwa, czy surowców, w niektórych grach posiadanie określonych obszarów jest warunkiem zwycięstwa. Przykładowe gry: Eclipse, Kemet, Scythe.

area majority – mechanika podobna do area control, w której różnicą jest to, iż kontrolę nad danym obszarem sprawuje gracz który posiada najwięcej “jednostek” w danym obszarze, w odróżnieniu od area control, inni gracze także mogą posiadać swoje jednostki w tym obszarze. Przykładowe gry: Inis, Achaja, Chaos w Starym Świecie.

auction – gry w który istnieje mechanika aukcji. Z reguły gracze potajemnie obstawiają ile monet poświęcą, w celu uzyskania jakiegoś bonusu, często są to dodatkowe surowce, budynki, ulepszenia czy kolejność wykonywania ruchu. Przykładowe gry: Wysokie Napięcie, Pięć Klanów, Gra o Tron.

action point allowance system – gry w których poszczególni gracze mają ograniczoną ilość punktów akcji, których mogą użyć podczas swojej tury. Punktu akcji mogą mieć różną nazwę jak moc, mana czy energia – ich wydawanie jest często główną osią mechaniczną danej gry. Niektóre akcje czy ruchy mogą wymagać większej ilości wydanych punktów. Przykładowe gry: Pandemia, Blood Rage, Cywilizacja Poprzez Wieki.